poniedziałek, 24 lutego 2014

To ludzie tworzą firmę i decydują o jej sukcesie!

Branża hotelarska w Polsce rozwija się w bardzo szybkim tempie. Wraz z nowopowstałymi hotelami rośnie również liczba osób zatrudnionych w takich obiektach – to one swoim profesjonalizmem, sposobem bycia i kreatywnością „tworzą” hotel.
Jak jednak odpowiednio zarządzać polityką kadrową oraz dlaczego stanowisko dyrektora HR jest jednym z kluczowych w firmie rozmawiam z Edytą Goryszewską-Szumską, Dyrektorem Działu HR w sieci Qubus Hotel.

Karolina Celińska: Pod koniec 2013 roku zwyciężyła Pani w konkursie „Dyrektor HRoku 2013”, organizowanym przez wydawnictwo „Wiedza i Praktyka". Sam pomysł na tego typu tematykę konkursu zwraca naszą uwagę na funkcjonowanie działów HR. Na czym zatem polega Pani praca i dlaczego jest tak istotna w funkcjonowaniu całej sieci?

Edyta Goryszewska-Szumska: Wychodzę z założenia, że to ludzie tworzą firmę i to oni oraz ich zaangażowanie w pracę ma ogromny wpływ na jej poprawne funkcjonowanie i wizerunek. Qubus Hotel zatrudnia w tej chwili około 700 osób na różnych stanowiskach. Pogodzenie interesów pracowników z interesami firmy, odpowiednia komunikacja z pracownikami, zmniejszenie rotacji na stanowiskach pracy oraz stworzenie dobrych warunków do rozwoju osobistego w ramach sieci, to moje główne zadania.

K.C: Jakie cechy powinna posiadać osoba na stanowisku Dyrektora HR?
E.G.SZ: Z pewnością musi być to osoba bardzo otwarta i komunikatywna. Jednym z zadań które realizuję jest odpowiednia komunikacja pomiędzy pracownikami a zarządem. Zdarza mi się zatem znaleźć co jakiś czas w przysłowiowej sytuacji „między młotem a kowadłem”. A powyższe cechy oraz wieloletnie doświadczenie pozwalają mi pozytywnie rozwiązywać sytuacje konfliktowe w firmie. Staramy się też minimalizować ilość takich sytuacji poprzez podejmowanie działań prewencyjnych takich jak regularne badania satysfakcji z pracy wśród zatrudnionych itp.

K.C: Realizacja tak wielu zadań z pewnością jest bardzo trudna. Chciałabym zatem zapytać o blaski i cienie pracy na tego typu stanowisku.
E.G.SZ: Pozytywna jest z pewnością różnorodność mojej pracy i zadań. Dzięki niej cały czas mam kontakt z ludźmi. Dodatkowo ze względu na branżę, jaką jest hotelarstwo mam możliwość zdobywania wiedzy z wielu dziedzin i działów np. funkcjonowanie restauracji, recepcji czy działu służby pięter. Ogromną satysfakcję sprawia mi też wdrażanie nowoczesnych rozwiązań HR w całej sieci. Jeśli natomiast chodzi o wyzwania z jakimi spotykam się w swojej pracy, to mogę do nich zaliczyć np. dużą zależność naszego biznesu od wahań w obszarze gospodarki krajowej i stałe nadążanie za tymi zmianami. Wymusza to na nas ciągłe myślenie o efektywności podejmowanych działań, zarówno ze strony operacyjnej jak i finansowej. Stałym problemem jest też mała dostępność profesjonalnej kadry na rynku polskim, a co się z tym wiąże słaby system edukacji zawodowej-hotelarskiej w Polsce. W 2013r. mieliśmy w sieci ponad 100 rekrutacji. To standard w naszej branży. Pomimo tego staramy się jednak zarówno zmniejszyć tą rotację poprzez tworzenie dobrych warunków pracy dla osób zatrudnionych, jak też udoskonalamy procesy rekrutacji i szkoleń. W poprzednim roku udało nam się np. efektywnie skrócić średni czas trwania każdej rekrutacji o 10 dni w porównaniu do roku 2012.



K.C: Co wpływa na zadowolenie pracowników z pracy?

E.G.SZ: Realizowanie przyjaznej polityki personalnej. Ważne są zarówno podstawy np. zapewnienie bezpieczeństwa i odpowiednich warunków pracy związanych np. z czasem pracy, czy terminowym wypłacaniem wynagrodzeń, jak też odpowiedni system szkoleń i rozwoju pracownika czy rozbudowane świadczenia pracownicze. Dla naszych pracowników bardzo ważne jest np. dofinansowanie do opieki zdrowotnej. W ramach świadczeń realizujemy też wiele programów takich jak „Ołówkowe” (dofinansowanie do wyprawek szkolnych) czy „Prymus” (konkurs dla osób studiujących i pracujących jednocześnie). W sieci wdrażamy też nowoczesne narzędzia HR. W 2013r. wprowadziliśmy nowoczesny system motywacyjny oparty na spersonalizowanych wskaźnikach pracy. Stworzyliśmy też zgodny ze światowym trendem system oceny pracy, który połączyliśmy z ideą wartości firmowych. Tu mogę powiedzieć, że jesteśmy liderami na polskim rynku jeśli chodzi o zastosowanie tego systemu.

K.C: A co jest najważniejsze jeśli chodzi o funkcjonowanie całego działu HR?
E.G.SZ: Przede wszystkim świadomość dyrektora, że wszystkie działania w zakresie HR nie byłyby możliwe bez pracy zespołowej w dziale. Sam dyrektor niewiele może, potrzebne jest bowiem zaangażowanie całego zespołu w wykonywane zadań. Dział HR ze względu na swoje funkcje jest najbliższy wszystkim pracownikom, dlatego zwracamy ogromną uwagę na synergię pomiędzy wszystkimi działami w sieci. Praca zespołowa jest dla mnie zatem najefektywniejszą formą działań, gwarantującą wysoką jakość realizowanych zadań.

14 komentarzy:

  1. Bardzo trafnie - dobry zespół to wszystko, czego potrzebuje firma do szybkiego rozwoju. Dlatego bardzo cenię swoich pracowników i dbam, by czuli się u mnie dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście, że tak jest. Codzienne uśmiechy, zgrany team to podstawa sukcesu firmy! No nie można też zapomnieć o innych ważnych aspektach tak jak reklama na przykład. Ale gdy zespół jest zgrany to nic nie będzie problemem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Sukces biznesu odpowiedzialny jest za wszystkich tych, którzy robią coś, by biznes odniósł sukces ;) Czasami na prawdę niewielkie czyny sprawić mogą, że firma będzie rozpoznawalna niemalże wszędzie ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo trafny tytuł całego wpisu :) Sukces całego przedsiębiorstwa odpowiedzialny jest przeważnie od grupy osób, które ją tworzą. Osiągnięcie sukcesu bez patrzenia na innych będzie niemożliwe do osiągnięcia. Trzeba więc inwestować w ludzi i nie zapomnieć, że to wspólnie z nimi tworzymy sukces ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Sukces każdej firmy to ludzie, którzy są profesjonalistami w swojej dziedzinie i korzystają z własnego doświadczenia. Dodatkowo ważna jest reklama, bo bez tego trudno jest zaistnieć nawet oferując najwyższej jakości usługi czy produkty. Na szczęście żyjemy też w czasach, gdzie reklamą mogą być nawet tanie długopisy więc zadanie jest ułatwione. Bardzo fajny wpis, czekam na więcej!

    OdpowiedzUsuń
  6. Prowadzenie własnej działalności gospodarczej, to nigdy nie jest prosta sprawa. Ważne, by skupić się na tym co jest najistotniejsze tzn. rozwoju firmy. Jeśli ktoś szuka outsourcingu, by odciążyć procesy zarządzania firmą lub dofinansowania unijnego na jej rozwój, warto rozważyć wybór rzetelnej firmy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dokładnie tak! Trzeba być przygotowanym na sukces! Każdy jest w stanie naprawdę wiele osiągnąć, tylko po prostu trzeba chcieć. Mnie zainteresowało np. to, co można znaleźć na stronie http://compatto.pl/jak-wyglada-kupno-gotowej-spolki/ Super informacje o tym, jak kupić gotową już spółkę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Warto skorzystać z pomocy profesjonalistów, który pomogą wprowadzić do naszego biznesu zmiany, wdrożyć nowe rozwiązania i usparwnić działanie obecnych. To też sprzyja osiągnięciu sukcesu

    OdpowiedzUsuń
  9. To zawsze ludzie decydują o sukcesie firmy, w każdej branzy,. Wystarczy sobie wejść na forum i poczytać komentarze przedsiębiorców np.tutaj. Zgrany i odpowiedzialny zespół, to najlepsza recepta na sukces spółki, a wraz z nią i pracowników. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy wpis. Krótki, ale wartościowy wywiad. Ja zatrudniam pracowników, ale również współpracuję z innymi firmami, które na przykład zajmują się pozycjonowaniem sklepów internetowych itp. Warto dbać o swoich pracowników, ale również o relacje biznesowe z innymi firmami oraz mieć w swojej firmie odpowiednią osobę, która zajmuje się działem HR. Pozdrawiam! :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciągle aktualny wpis :) Ludzie tworzą firmę i trzeba im stworzyć odpowiednie warunki do tego, aby firma odpowiednia prosperowała. Można zarówno reklamować siebie i wykonywane usługi na zewnątrz, ale też należy zadbać o to jak to wewnątrz funkcjonuje. Istotne w tym są też różne szkolenia i warsztaty dotyczące komunikacji, asertywności itp.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo treściwy wpis. Pracodawcy jeśli chcą żeby ich firma dobrze działała to powinni zadbać też o pracowników, zarówno niższego jak i wyższego szczebla. Istotne w ich rozwoju zawodowym, a co za tym idzie w jakości i prosperowaniu firmy mogą okazać się różnego rodzaju warsztaty komunikacji lub kontaktu z klientem.

    OdpowiedzUsuń